Bilard 8 - 2009

16 online
Wbij do łuz jak najwięcej bil. Uważaj na białą!
16 online
Zagraj

Jak grać w Bilarda 8 - 2009 - zasady gry

Wstep

Bilard 8 to gra dla dwóch graczy, rozgrywana na stole z dwiema grupami bil - 7 pełnymi bilami i 7 bilami z paskiem oraz jedną czarną i jedną białą bilą.

Bile do gry w bilard 8

Cel gry

Celem gry jest wbicie przy użyciu białej bili wybranej wcześniej grupy bil (pełnych lub z paskiem) do łuz. Gracze przy użyciu kija uderzają w białą bilę. Następnie ta powinna dotknąć bili pełnej lub z paskiem i wbić ją do jednej z sześciu łuz. Gracz, który jako pierwszy wbije całą swoją grupę bil (pełnych lub z paskiem) musi na końcu wbić bilę czarną do zadeklarowanej łuzy, aby zakończyć grę.

Tury gry

Jeśli podczas tury gracza, wbije on jedną ze swoich bil bez popełnienia faulu, kontynuuje grę. Jeśli gracz nie zdoła wbić jednej ze swych bil, wbije przypadkiem bilę przeciwnika lub popełni faul, przeciwnik otrzymuje ruch. Jeśli gracz przypadkowo wbije białą bilę (nawet wbijając w tym czasie prawidłowo swoją bilę), następuje tura przeciwnika. Każdy z graczy, który wbije czarną bilę przed zakończeniem wbijania własnych bil, automatycznie przegrywa grę.

Rozbicie

Gra rozpoczyna się ze wszystkimi bilami (poza białą) ustawionymi w trójkącie na końcu stołu. Gracz który będzie rozbijał, umieszcza białą bilę w dowolnym miejscu wyznaczonego pola bazy. Następnie rozbija trójkątną formację przy użyciu białej bili. Jeśli podczas rozbicia wbije bilę, może rozpocząć dalsze wbijanie bil z tej grupy (pełne lub z paskiem), wybierając ją do końca tej gry LUB może wbić bilę z drugiej grupy. Jeśli wbije obydwie bile – pełną i z paskiem, może wybrać którą grupę będzie wbijał w tej grze. Innymi słowy, nie ma znaczenia jak wiele lub który kolor bil zostanie wbity podczas uderzenia otwierającego. Pierwsza bila którą wbije gracz po uderzeniu rozbijającym, określa jaką grupę musi on wbijać do końca tej gry.

Stół do gry w bilard podczas rozpoczynającego rozbicia.

Koniec Gry

Po wbiciu wszystkich bil ze swojej grupy, gracz musi wbić czarną bilę. Przed oddaniem strzału, gracz zostanie poproszony o zadeklarowanie łuzy, do której będzie chciał wbić czarną bilę. Jeśli gracz wbije bilę do zadeklarowanej łuzy, wygrywa i gra się kończy. Jeśli gracz wbije czarną bilę do łuzy innej niż zadeklarowana, przegrywa i gra się kończy. Jeśli gracz nie zdoła wbić czarnej bili do żadnej łuzy, następuje tura przeciwnika.

Wbijanie ostatniej bili w grze bilard8.

Faule

Faul to nielegalny ruch lub akcja, za którą karany jest gracz, który faul spowodował.

  • Jeśli gracz rozbija bile aby rozpocząć grę, co najmniej cztery bile (nie licząc białej) muszą dotknąć band LUB co najmniej jedna bila musi zostać wbita. Jeśli mniej niż cztery bile dotkną bandy i żadna z bil nie została wbita do łuzy, następuje faul i przeciwnik ma trzy możliwości:
    1. Może dopuścić do kontynuowania gry w normalnym trybie, tak jakby faul nie nastąpił. W praktyce oznacza to koniec tury gracza i początek ruchu przeciwnika.
    2. Może nakazać graczowi który popełnił faul ponowne ułożenie bil w trójkąt i powtórzenie otwierającego rozbicia.
    3. Może ponownie ułożyć bile w trójkąt i samemu otworzyć stół.
  • Jeśli gracz wykonujący rozbicie otwierające wbije białą bilę, bez względu na ilość innych wbitych bil, jest to uważane za faul. Przeciwnik rozpoczyna swoją turę i może ustawić bilę w dowolnym miejscu POZA linią bazy. Po umieszczeniu białej bili ZA linią bazy, gracz musi uderzać w bilę, która znajduje się PRZED linią bazy.
  • Jeśli gracz wbije białą bilę, traci kolejkę. Przeciwnik zyskuje ruch oraz możliwość ustawienia białej bili w dowolnym miejscu stołu.
  • Jeśli gracz wbije jedną z bil przeciwnika, jest to faul. Gracz traci turę, a przeciwnik dostaje swój ruch.
  • Jeśli gracz wbije czarną bilę przed wbiciem wszystkich bil ze swojej grupy (pełne lub z paskiem), automatycznie gra się kończy i przegrywa on grę.
  • Jeśli gracz uderzy białą bilę i nie dotknie ona żadnej innej bili na stole, następuje faul. Następuje tura przeciwnika. Przeciwnik może umieścić białą bilę gdziekolwiek na stole przed oddaniem strzału.
  • Jeśli gracz strzela i biała bila w pierwszej kolejności dotknie bili przeciwnika, jest popełniony faul, nawet jeśli w dalszej kolejności wbita została właściwa bila. Następuje tura przeciwnika. Przeciwnik może umieścić białą bilę gdziekolwiek na stole przed oddaniem strzału.
  • Jeśli gracz strzela i biała bila w pierwszej kolejności dotknie czarnej bili, jest popełniony faul, chyba że jest to ostatnia jaką gracz ma na stole. Następuje tura przeciwnika. Przeciwnik może umieścić białą bilę gdziekolwiek na stole przed oddaniem strzału.
  • Dla każdego strzału, gracz musi skierować białą bilę tak, aby dotknęła (bezpośrednio lub pośrednio) co najmniej jednej bili przynależnej do jego grupy lub popełniany jest faul.
  • Dla każdego strzału, bila która została uderzona przez białą bilę, musi albo wpaść do łuzy, dotknąć bandy lub spowodować by inna bila (wliczając białą) dotknęła bandy lub wpadła do łuzy. Jeśli jedna z tych zasad nie zostanie spełniona, popełniany jest faul. Następuje tura przeciwnika. Przeciwnik może umieścić białą bilę gdziekolwiek na stole przed oddaniem strzału.
  • Jeśli po wbiciu wszystkich własnych bil, gracz wbije czarną bilę do łuzy innej niż wyznaczył, automatycznie przegrywa, a grę uważa się zakończoną.
  • Jeśli przy wbiciu ostatniej własnej bili, gracz wbije również czarną bilę do łuzy, automatycznie przegrywa, a grę uważa się zakończoną.